De første dagene
Tilvenning av nye barn er viktig, og det er også viktig at barna opplever dette som noe positivt.  Hos oss tar det vanligvis mellom 3-5 dager før barnet begynner full dag, men dette er individuelt og avtales med personalet og pedagogen i barnehagen. Det er imidlertid viktig for oss å understreke at dere som foreldre må sette av hele uken. Og husk at du også kan gjøre det lettere for ditt barn ved å etablere gode og faste spise- og soverutiner allerede før det begynner i barnehagen. Tilvenningstiden er en utfordrende og spennende tid for både barna, foreldre og for oss. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe barnet og foreldrene til å føle seg velkommen, trygt og glede seg til neste dag.

Målet med tilvenningen er at
-barnet og foreldrene skal bli godt mottatt og bli kjent med lokalet,
-barnet skal føle seg trygt,
-barnet skal vite at han/hun har sin egen plass i barnehagen og hører med i en gruppe,
-barnet skal oppleve barnehagen som et spennende, trygt og vennlig sted å være.

Tilvenningsplanen må respekteres. Av erfaring vet vi at i de tilfeller hvor barna starter med heldagsopphold med en gang, ofte får en reaksjon senere hvor de ikke vil være i barnehagen, og hele prosessen må gjennomføres i etterkant.

Vi har laget en tilvenningsplan som vi anbefaler å skrive ut og henge opp på kjøleskapsdøren.

OPPLYSNINGSSKJEMA

Skriv ut og ta med denne til barnehagen – dette skjemaet skal ligge i barnehagen.